KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF
DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF
2. Penanggungjawab kendiri.
DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF
Pembelajaran
koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu
sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir
yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982),
mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan
murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai
satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai
pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama
untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka,
secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam
kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi
serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur.
PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN
KOPERATIF
Pendekatan
kaedah pembelajaran koperatif dapat dibahagikan kepada:
Pendekatan Konseptual
- Pendekatan Konseptual.
- Pendekatan Kurikulum.
- Pendekatan Berstruktur.
Pendekatan Konseptual
Pendekatan
konseptual ini dipelopori oleh David dan Roger Johnson. Melalui pendekatan
konseptual, tiada tatacara atau langkah tertentu dalam melaksanakan
pembelajaran koperatif dengan menggunakan pendekatan ini. Sebaliknya, amalan
dalam kelas perlu memaparkan 5 elemen utama, iaitu saling bergantungan secara
positif, penanggungjawaban kendiri, interaksi bersemuka, pengajaran kemahiran
sosial secara eksplisit, dan pemerosesan kumpulan; jikalau tidak, ianya adalah
pembelajaran kumpulan tradisional.
Pendekatan
Kurikulum
Pendekatan
kurikulum ini dipelopori oleh Robert Slavin. Dalam pendekatan kurikulum pula,
terdapat beberapa model tertentu yang mempunyai langkah-langkah spesifik yang
mana dapat membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP).
Misalnya, Student Teams-Achievement Divisions (STAD) dan Jigsaw II. Bagi STAD,
model ini adalah kaedah pembelajaran koperatif yang umum dan digunakan secara
meluas untuk pelbagai subjek dan peringkat akademik (Ronald, 1991). Selain itu,
bagi Jigsaw II pula merupakan satu teknik yang dikembangkan dan diadaptasi oleh
Slavin (1986) daripada teknik Jigsaw yang dibentuk oleh Elliot Aronson (1974).
Jigsaw II ini memberi peluang kepada pelajar untuk menguasai keseluruhan konsep
sebelum menjadi pakar pada bahagian tertentu. Namun, terdapat juga model lain
yang dibawah pendekatan kurikulum ini seperti Pertandingan-Permainan-Pasukan
(PPP) atau Teams-Games-Tournaments (TGT), Team Assisted Individualization (TAI)
dan Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC).
Pendekatan
Berstruktur
Pendekatan
berstruktur dipelopori oleh Spencer Kagan. Menurut Kagan (1998), dalam pembelajaran
koperatif, aktiviti pembelajaran dikatakan wujud apabila struktur koperatif yang
disesuaikan dengan isi kandungan. Maka, dalam pendekatan ini, terdapat lebih
daripada 50 struktur (dengan nama-nama tertentu) yang dapat disesuaikan dengan
isi kandungan. Misalnya, RoundRobin, RoundTable, Think-Pair-Share, Mix-N-Match, dan Corners. Struktur boleh digunakan mengikut tujuan tertentu – team building
(kumpulan kecil), Classbuilding (satu kelas), Masteri, Kemahiran berfikir,
Perkongsian Maklumat dan Kemahiran Berkomunikasi.
ELEMEN DALAM PEMBELAJARAN KOPERATIF
Tunjang
kepada pendekatan konseptual dan pendekatan yang lain terdiri daripada 5 elemen.
Setiap elemen adalah penting supaya pelajar dapat menterjemahkannya ke dalam
amalan pengajaran. Lima elemen dalam pembelajaran koperatif adalah seperti yang
berikut:
1. Saling bergantungan secara positif.
Pembelajaran
koperatif merujuk kepada kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar dari pelbagai
kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang
sama. Sasaran
adalah tahap pembelajaran yang maksimum bukan sahaja untuk diri sendiri, tetapi
juga untuk rakan-rakan yang lain. Maka, akan wujud saling bergantung secara
positif yang kuat dalam sesuatu kunpulan. Maka, dengan kewujudan saling
bergantungan secara positif, ahli-ahli dalam kumpulan akan bekerjasama dalam
cara yang dapat menyokong pembelajaran setiap ahli kumpulan dan seterusnya, akan
memastikan kumpulan mereka berjaya.
Setiap
ahli di dalam kumpulan bertanggungjawab untuk belajar dan menyumbang kepada
tugasan atau aktiviti kumpulan demi kejayaan kumpulan masing-masing. Maka, bagi
menilai penanggungjawab kendiri atau akauntabiliti individu setiap ahli
kumpulan, satu tugasan akan diberikan kepada kumpulan tersebut. Pencapaian
kumpulan akan dinilai mengikut sumbangan setiap individu. Setiap ahli akan
menerima markah mengikut sumbangan atau idea mereka. Walaupun setiap pelajar
dikehendaki bekerjasama dalam sesuatu tugasan, ia adalah bertanggungjawab atas
pencapaiannya sendiri. Penilaian boleh dibuat secara individu.
3. Interaksi bersemuka.
Interaksi
bersemuka disini bermaksud pelajar-pelajar memajukaan pembelajaran pelajar lain
dengan membantu, berkongsi dan menggalakkan usaha pembelajaran. Melalui interaksi
bersemuka, ahli-ahli dalam kumpulan yang sama berdialog atau berbincang dalam
kedudukan yang berhampiran di antara satu sama lain dan menunjukkan
persefahaman serta kemajuan. Kedudukan mata-bertentangan-mata,
lutut-bertentangan-lutut dan bahu-berhampiran-bahu dapat memupuk perkongsian
ide, resos ataupun jawapan. Selain itu, ia dapat memupuk semangat kekitaan dalam
kalangan ahli kumpulan.
4. Pengajaran kemahiran sosial
secara eksplisit.
Kemahiran-kemahiran
yang terlibat di dalam pembelajaran koperatif seperti mengikut giliran, memberi
galakan, mendengar, memberikan pertolongan dan meminta pertolongan, meminta
penjelasan ataupun meminta penjelasan dalam nada serta intonasi yang menurut
norma-norma masyarakat dan sebagainya lagi. Maka, bagi memastikan pembelajaran
koperatif berkesan, guru mesti mengajar kemahiran-kemahiran ini kepada pelajar.
Kemahiran-kemahiran ini penting kerana ianya akan dapat memupuk ciri-ciri
kepimpinan, kepercayaan, membuat keputusan dan sebagainya lagi dalam kalangan
pelajar.
5. Pemerosesan kumpulan.
Melalui
elemen ini ahli-ahli dalam sesebuah kumpulan akan menilai kembali usaha mereka
serta kemajuan kumpulan dari segi pencapaian matlamat. Selain itu, setiap
kumpulan akan membuat refleksi tentang cara kumpulan masing-masing telah
berfungsi serta menentukan ciri-ciri yang telah menyebabkan kumpulan mereka
berfungsi dengan baik. Tambahan pula, mereka juga membuat cadangan terhadap apa
yang boleh mereka mengubah supaya kumpulan tersebut akan berfungsi dengan lebih
efektif lagi.
~Semoga Bermanfaat~😃
KUMPULAN 5
Comments
Post a Comment