Teori
konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh (deconstruct), dan
membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan
membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran
berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan
idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses
berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa,
mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi
(kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa
pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.
Konstruktivisme
berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat
perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti
menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga,
mengaplikasi idea dengan aktiviti pengayaan melalaui penyelesaian masalah dan
pentaksiran. Keempat pula, refleksi atau penutup bertujuan untuk membandingkan
pengetahuan baru dengan idea lama agar dapat membuat kesimpulan dan
pentaksiran. Teori
konstruktivisme merupakan suatu teori yang digunakan sebagai panduan dalam
pendidikan. Penggunaan pendekatan yang memainkan peranan penting dalam
menentukan keberkesanan sesuatu PdP dalam bidang pendidikan. Konstruktivisme
bolehlah dirumuskan sebagai satu fahaman bahawa murid membina sendiri
pengetahuan atau konsep secara aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman
sedia ada. Dalam proses ini, murid akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima
dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan baru.
Pembelajaran
secara kontruktivisme bermaksud suatu kaedah pembelajaran yang menggalakkan
murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif berdasarkan
pengetahuan sejarah dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid akan menyesuaikan
ilmu pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk membina
pengetahuan baru. Guru sebagai pembimbing perlu membantu proses ini dengan menggunakan
strategi dan kaedah pengajaran yang menggalakkan murid untuk membuat analisis,
tafsiran dan amalan kendiri. Guru harus mendorong proses pembelajaran murid
dengan mengemukakan soalan-soalan terbuka dan sering mengadakan perbincangan
kumpulan dalam kalangan murid.
Pendekatan
konstruktivisme merupakan proses pembelajaran yang menerangkan bagaimana
pengetahuan disusun dalam minda murid. Pengetahuan dikembangkan secara aktif
oleh murid itu sendiri dan tidak diterima secara pasif dari persekitarannya.
Hal ini bermakna, pembelajaran merupakan hasil daripada usaha murid itu sendiri
dari pengalaman sedia ada mereka dan bukan dipindahkan daripada guru kepada
murid. Bagi membantu murid membina konsep atau pengetahuan baru, guru perlu
mengambil kira struktur kognitif yang sedia ada pada mereka. Apabila maklumat
baru telah disesuaikan dan diserap untuk dijadikan sebahagian daripada pegangan
kuat mereka, barulah bentuk baru tentang sesuatu ilmu pengetahuan dapat dibina.
KUMPULAN 3
Comments
Post a Comment