Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman
klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal.
Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu
perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu.
Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan
asas pembelajaran adalah melalui
perkaitan antara rangsangan dengan
tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik
darjah dimana guru perlu memberikan
rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan
tersebut. Contohnya,
apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali
mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan
menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga
menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan
penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pelajar
menghasilkan tindak balas yang sama. Misalnya, setiap kali ujian kimia
dijalankan pelajar akan berasa gementar dan rasa gementar ini juga turut wujud
semasa ujian biologi diadakan kerana kedua-dua matapelajaran ini mempunyai
perkaitan antara satu sama lain. Diskriminasi pula boleh berlaku apabila
individu bertindak balas terhadap sesuatu rangsangan yang tertentu sahaja dan
tidak pada rangsangan yang lain. Sebagai contoh, setiap kali setiap kali guru
yang segak bergaya dan anggun atau elegen masuk ke kelas untuk mengajar
matematik misalnya, maka secara tidak langsung rangsangan telah berlaku. Para
pelajar akan tertarik untuk belajar. Apabila rangsangan berlaku, akan wujud
tidak balas yang positif daripada pelajar. Setiap kali guru tersebut masuk ke
kelas mengajar, para pelajar akan meminati subjek matematik. Namun sebaliknya
jika guru yang mengajar matematik itu bukanlah guru yang segak bergaya maka
rangsangan tidak akan berlaku. Maka setiap kali guru tersebut masuk ke kelas,
para pelajar tidak akan minat untuk belajar matematik. Seterusnya, penghapusan
boleh berlaku jika peneguhan tidak diberikan. Ini bermakna, sekiranya sesuatu
tingkahlaku tidak diperkukuhkan melalui ganjaran, tingkahlaku itu mungkin akan
terhapus begitu sahaja. Hal ini dapat dilihat apabila guru tidak lagi
memberikan pujian (rangsangan) kepada pelajar yang rajin di dalam kelas, maka
lama kelamaan, sikap rajin tersebut akan hilang dan dihapuskan kerana tiadanya
rangsangan. Walaupun guru yang mengajar adalah guru yang sama namun tanpa
rangsngan maka tindak balas tidak akan berlaku.
Pelaziman Operan Skinner ialah apabila
organisme menghasilkan sesuatu gerak balas kerana organisme itu bertindak ke atas persekitarannya melalui pilihan.
Teori ini dapat diaplikasikan dalam bilik darjah melalui tiga cara. Seorang
guru boleh melakukan peneguhan positif, peneguhan negatif dan hukuman dalam
menghasilkan gerak balas dalam tingkah laku. Sebagai contoh untuk peneguhan positif, apabila
seorang pelajar mendapat markah peperiksaan tertinggi dalam kelas, guru
memberikan penghargaan di khalayak ramai dengan meberikan pujian di hadapan
rakan-rakanya dalam kelas. Guru juga boleh memberikan penghargaan secara
kebendaan sebagai contoh hadiah berupa duit. Hal ini secara tidak langsung
memebrikan motivasi kepada pelajar tersebut untuk mengulangi tingkah laku yang lebih rajin
untuk belajar. Hal ini jelas menunjukkan peneguhan positif perlu diberikan
untuk menigkatkan tingkah laku positif. Manakala peneguhan negatif pula boleh
berlaku apabila guru memberikan rangsangan yang menyakitkan dan tidak selesa.
Misalnya, apabila seorang pelajar tidak membuat latihan, guru mengambil
tindakan dengan menahan pelajar tersebut untuk menyiapkan latihan tersebut
sehingga selesai. Bayangkan sekiranya setiap hari dia ditahan untuk tempoh satu
jam, tentunya pelajar tersebut akan merasakan terbeban dan tidak lagi seronok
untuk melakukan tingkah laku tersebut. Kesannya, pelajar tersebut akan sentiasa
menyiapkan latihan tersebut. Seterusnya, memberikan hukuman untuk melemahkan atau mengurangkan
berulangnya tingkah laku yang tidak diingini. Hukuman adalah tindakan negatif
yang membawa kepada pengurangan dalam kekerapan berlakunya tingkah laku
tersebut. Sebagai contoh, guru memberikan hukuman denda berbentuk kewangan
dimana setiap kali pelajar bising di dalam kelas semasa proses pengajaran dan
pembelajaran, hukuman denda 50 sen akan dikenakan ke atas pelajar yang bising. Oleh
itu, untuk mengelakkan daripada membayar denda, maka tingkah laku bising yang
negatif itu akan dikurangkan setiap kali proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan.
Comments
Post a Comment