MODEL PENGAJARAN: MODEL ASSURE
DEFINISI MODEL ASSURE
Model
ASSURE adalah model pengajaran yang bersistem dan berstruktur, di mana ‘matlamat’
dan ‘objektif’ pengajaran ditentukan dahulu secara ekpilisit. Model ASSURE merupakan satu rujukan kepada
guru di mana guru boleh merancang secara sistematik supaya alat dan bentuk
pengajaran yang digunakan akan member kesan kepada proses pengajaran dan
pembelajaran. Model reka bentuk pengajaran yang berorientasikan
bilik darjah merupakan model reka bentuk pengajaran yang beskala kecil dan
tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran sahaja (Dr. Wan Abdul
Kader Wan Ahmad, Dr. Ramlah Hamzah dan Dr. Rosini Abu, 2005). Heinich (1982)
menyatakan Model ASSURE digubal untuk menyediakan panduan merancang dan
pengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Terdapat enam
perkara penting yang perlu dititikberatkan iaitu:
1. A
= Analyze the learner (kenal pasti
pelajar)
2. S
= State objectives (nyatakan
objektif)
3. S
= Select media & materials
(memilih bahan dan media)
4. U
= Utilize media & materials
(menggunakan bahan dan media)
5. R
= Require learner participation: melibatkan
pelajar dalam
6. E
= Evaluate & revise: menaksir,
menilai dan menambah baik
HURAIAN ENAM PERKARA PENTING DALAM
MODEL ASSURE
1.Kenal pasti pelajar
Perlu
bagi menentukan kesesuaian di antara media dan bahan sumber yang dipilih bagi
mendatangkan pembelajaran yang berkesan. Faktor penting yang perlu
dipertimbangkan adalah bilangan pelajar, jantina/umur, pengetahuan sedia ada/tahap
pelajar dan gaya pembelajaran (learning styles). Tahap kebolehan murid
melibatkan tahap kemahiran atau kompentasi murid pada awal kemasukan ke bilik
darjah. Kenal pasti pelajar dapat membantu guru mengetahui tahap pengetahuan
dan pengalaman sedia ada yang dimiliki oleh pelajar-pelajar terlebih dahulu
sebelum memulakan pengajaran dan pembelajaran. Maka, secara tidak lansung guru dapat
menyediakan pengajaran yang berkesan dan pelajar dapat membina pengetahuan
secara konsruktif selain dapat membantu guru mengesan tahap pelajar misalnya
melalui soal jawab dan sebagainya lagi.
2.Nyatakan objektif
Objektif
pelajaran yang akan dicapai oleh pelajar mesti sesuai dengan tahap dan
pengetahuan pelajar. Selain itu, objektif yang dibuat selari dengan tahap
pengetahuan pelajar. Objektif juga harus difokuskan kepada pengetahuan,kemahiran
yang dipelajari oleh pelajar. Terdapat 3 domain bagi objektif pembelajaran
ialah kognitif, psikomotor, afektif dan kemahiran insaniah.
3.Memilih bahan dan media
Guru
perlu memilih bahan dan media berdasarkan kebolehan pelajar dan objektif pelajaran
yang ingin dicapai pada sesuatu sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP). Elemen-elemn
penting yang perlu diambil kira dalam pemilihan bahan dan media ialah sukatan
pelajaran, minat dan perhatian pelajar, senang digunakan pelajar, terbukti
keberkesanan media/bahan, melibatkan penglibatan pelajar dan mampu disediakan.
Misalnya, jika guru ingin menjalankan aktiviti simulasi, tunjuk ajar dan main
peranan, bahan dan media yang sesuai ialah seperti slaid,audio dan video. Guru
perlu memilih dan mengubah suai atau mereka bentuk bahan khususnya berdasarkan
format media.
4.Menggunakan bahan dan
media
Penggunaan
media adalah penting supaya mesej yang ingin disampaikan tepat terus kepada
tajuk pelajaran yang ingin disampaikan. Antara peranan guru dalam menggunakan
bahan media dengan berkesan ialah prebiu dan bahan sumber agar sesuai dengan
objektif dan kumpulan sasaran. Penyediaan bahan sumber iaitu bahan yang perlu
dikumpulkan dan disusun sebagaimana dikehendaki mengikut langkah-langkah
pengajaran. Penyediaan persekitaran seperti kemudahan seperti plug dan suis dan susunan kedudukan
murid.
5.Melibatkan pelajar
dalam
Melalui
model ASSURE, guru perlu melibatkan pelajar dalam pelbagai latihan,kerja individu atau berpasukan
dan seterusnya pembentangan. Misalnya dalam merancang PdP, guru perlu
menjalankan aktiviti berkumpulan yang mana memerlukan pelajar untuk berbincang
di dalam kumpulan dan seterusnya melakukan pembentangan kepada keseluruhan
kelas. Maka, melalui aktiviti ini, secara langsung dapat melibatkan pelajar
dalam PdP yang mengikut model ASSURE.
6.Menaksir, menilai dan
menambah baik
Melalui
Model ASSURE, dalam menaksir, menilai dan menambah baik dapat dilakukan dalam
hasil pembelajaran, bahan dan media, pengajaran dan bimbingan guru/fasilitator
dan pemulihan/pengayaan. Misalnya, pengajaran dan bimbingan guru atau
fasilitator dalam aktiviti berkumpulan. Semasa aktiviti berkumpulan
berlangsung, guru boleh menilai pelajar secara individu atau kumpulan melalui
pemerhatian. Pemerhatian yang dibuat kemudiannya akan ditanda dalam rubrik
iaitu senarai semak yang telah disediakan guru sebelum bermulanya PdP pada hari
berkenaan.
~Semoga
Bermanfaat~😃
Terima kasih atas perkongsian
ReplyDelete