Apa yang anda tahu tentang Model Tyler ?
Model Tyler merupakan satu model dalam pendekatan
teknikal-saintifik yang terbaik. Buku yang bertajuk Basis Principles of
Curriculum and Instruction yang diterbitkan oleh beliau (1949) telah
menggariskan rasional nagi menyelidik masalah-masalah kurikulum dan pengajaran.
Tyler menegaskan bahawa mereka yang terlibat dalam kurikulum
inkuiri seharusnya berusaha mendefinisikan :
- Tujuan sekolah
- Pengalaman pendidikan yang berkait dengan tujuan sekolah.
- Organisasi pengalaman tersebut.
- Penilaian ke atas tujuan sekolah.
TUJUAN SEKOLAH
membawa maksud objektif sesebuah sekolah. Perancang kurikulum seharusnya
mengenalpasti objektif umum ini dengan mengumpul data daripada tiga sumber
iaitu, mata pelajaran, pelajar dan masyarakat. Setelah data berikut telah
dikumpulkan dan setelah dapat mengenalpasti
pelbagai objektif umum ini, perancang kurikulum itu seharusnya
memperincikannya dengan membuat saringan melalui dua tapisan iaitu falsafah
sekolah berkenaan dan psikologi pembelajaran. Apa yang terhasil daripada
saringan atau tapisan itu ialah objektif pengajaran yang khusus.
Seterusnya Tyler membincangkan bagaimana untuk memilih pengalaman pembelajaran yang
memungkinkan objektif pengajaran tadi tercapai. Pengalaman pembelajaran
perlu mengambil kira pengalaman lampau dan pandangan pelajar berhubung perkara
yang dipelajari atau situasi yang dialami. Selain itu, pengalaman pembelajaran
perlu dipilih berdasarkan pandanga n berhubung proses pembelajaran dan
perkembangan atau pembangunan insan.
Berhubung tentang organisasi dan urutan pengalaman pula,
Tyler mendakwa bahawa tertib atau aturan pengalaman itu seharusnya sistematik
agar dapat menghasilkan kesan terkumpul yang maksimum. Beliau menyatakan bahawa
unsur penyusunan seperti idea, konsep, nilai dan kemahiran seharusnya disulam
sebagai benang di dalam struktur
kurikulum. Unsur-unsur utama seharusnya bertindak sebagai pengurus,
jalan dan kaedah pengajaran dan unsur tadi seharusnya dapat mengaitkan pengalaman
dan pembelajaran yang berlainan dalam subjek yang berlainan.
Prinsip Tyler yang terakhir mengambil kira proses menilai
keberkesanan proses perancangan dan perlaksanaan kurikulum. Penilaian adalah
penting untuk perkembangan kurikulum mengikut pendapat Tyler. Penilaian menjadi
panduan sama ada program itu harus dikekalkan atau diperbaiki.
Comments
Post a Comment