Skip to main content

CIri-ciri pembelajaran Abad ke-21

CIRI-CIRI PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (KUMPULAN 5)


Pengajaran Berpusatkan Pelajar. 
    • Pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar amat digalakkan dalam abad ke-21 dimana guru masih boleh mengajar tetapi guru bukan lagi sumber utama ilmu pengetahuan dalam kelas.
    • Tiada lagi istilah mendengar guru bercakap dan menyerap maklumat semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung (PdP).
    • Untuk menyumbang kepada masyaratkat, pelajar perlu mampu mendapatkan maklumat baru.
    • Pelajar mampu menggabungkan maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada dan menggunakannya untuk menyelesaikan masalah.
    • Pelajar tidak mengharapkan guru memberi jawapan.
    • Guru ditugaskan sebagai fasilitator.
    • Pelajar mengumpul maklumat dengan sendiri dibawah panduan guru.
    • Pelajar tidak menerima maklumat secara pasif.
    • Pelbagai kaedah pembelajaran yang berpusatkan pelajar digalakkan untuk digunakan.
    • Pelajar mempunyai motivasi dan tangungjawab yang tinggi.
    • Pelajar terlibat dalam pelbagai jenis aktiviti amali.
    • Pembelajaran adalah tentang penemuan bukan menghafal fakta.



    Pembelajaran Secara Kolaboratif.

    • Belajar untuk bekerja secara kolaboratif.
    • Masyarakat hari ini bekerja secara kolaboratif di serata dunia.
    • Pelajar digalakkan bekerja bersama untuk mendapatkan maklumat.
    • Kolaboratif perlu dinamik. Pelajar perlu belajar bagaimana untuk mengenalpasti pelbagai kekuatan dan bakat setiap orang yang berbeza yang boleh diketengahkan sesuatu tugasan dan menukarkan peranan berdasarkan sifat-sifat ini.
    • Sekolah-sekolah juga patut vekerja secara kolaboratif dengan institusi pendidikan lain untuk berkongsi maklumat serta mempelajari pelbagai amalan dan kaedah yang telah dibangunkan.



    Pembelajaran Secara Kontekstual.

    • Pelajar dianjurkan untuk belajar dalam pelbagai cara dan guru masih memberi bimbingan dalam PdP.
    • Guru memahamkan pelajar bagaimana kemahiran yang sedang dibina boleh diaplikasi dalam kehidupan mereka.
    • Pelajar akan lebih bermotivasi jika mereka mempelajari sesuatu yang dinilainya boleh dilihat.
    • Guru perlu mengambil pendekatan yang menyeluruh dan mengajar mereka kemahiran-kemahiran yang berguna dalam pelbagai situasi.
    • Matlamat proses pembelajaran akan terbantut jika tiada sebarang impak dalam kehidupan pelajar.



    POST DARI KUMPULAN 5


    Comments

    Popular posts from this blog

    TEORI BEHAVIORISME

    Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe

    TEORI KONSTRUKTIVISME

    Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga, menga

    KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF

    KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF Pembelajaran koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982), mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka, secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur. PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN KOPERATIF Pendekatan kaedah p