CIRI-CIRI PEMBELAJARAN ABAD KE-21 (KUMPULAN 5)
Pengajaran Berpusatkan Pelajar.
- Pendekatan pengajaran berpusatkan pelajar amat digalakkan dalam abad ke-21 dimana guru masih boleh mengajar tetapi guru bukan lagi sumber utama ilmu pengetahuan dalam kelas.
- Tiada lagi istilah mendengar guru bercakap dan menyerap maklumat semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung (PdP).
- Untuk menyumbang kepada masyaratkat, pelajar perlu mampu mendapatkan maklumat baru.
- Pelajar mampu menggabungkan maklumat baru dengan pengetahuan sedia ada dan menggunakannya untuk menyelesaikan masalah.
- Pelajar tidak mengharapkan guru memberi jawapan.
- Guru ditugaskan sebagai fasilitator.
- Pelajar mengumpul maklumat dengan sendiri dibawah panduan guru.
- Pelajar tidak menerima maklumat secara pasif.
- Pelbagai kaedah pembelajaran yang berpusatkan pelajar digalakkan untuk digunakan.
- Pelajar mempunyai motivasi dan tangungjawab yang tinggi.
- Pelajar terlibat dalam pelbagai jenis aktiviti amali.
- Pembelajaran adalah tentang penemuan bukan menghafal fakta.
Pembelajaran Secara Kolaboratif.
- Belajar untuk bekerja secara kolaboratif.
- Masyarakat hari ini bekerja secara kolaboratif di serata dunia.
- Pelajar digalakkan bekerja bersama untuk mendapatkan maklumat.
- Kolaboratif perlu dinamik. Pelajar perlu belajar bagaimana untuk mengenalpasti pelbagai kekuatan dan bakat setiap orang yang berbeza yang boleh diketengahkan sesuatu tugasan dan menukarkan peranan berdasarkan sifat-sifat ini.
- Sekolah-sekolah juga patut vekerja secara kolaboratif dengan institusi pendidikan lain untuk berkongsi maklumat serta mempelajari pelbagai amalan dan kaedah yang telah dibangunkan.
Pembelajaran Secara Kontekstual.
- Pelajar dianjurkan untuk belajar dalam pelbagai cara dan guru masih memberi bimbingan dalam PdP.
- Guru memahamkan pelajar bagaimana kemahiran yang sedang dibina boleh diaplikasi dalam kehidupan mereka.
- Pelajar akan lebih bermotivasi jika mereka mempelajari sesuatu yang dinilainya boleh dilihat.
- Guru perlu mengambil pendekatan yang menyeluruh dan mengajar mereka kemahiran-kemahiran yang berguna dalam pelbagai situasi.
- Matlamat proses pembelajaran akan terbantut jika tiada sebarang impak dalam kehidupan pelajar.
POST DARI KUMPULAN 5
Comments
Post a Comment