Skip to main content

PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK (PROJECT BASED LEARNING)


PEMBELAJARAN BERASASKAN PROJEK
·         Sebuah pedagogi berpusatkan pelajar yang melibatkan pendekatan bilik darjah yang dinamik di mana ia dipercayai bahawa pelajar memperoleh pengetahuan yang lebih mendalam melalui penerokaan aktif masalah dan masalah dunia sebenar.
·         Pelajar belajar tentang subjek dengan bekerja untuk tempoh masa yang panjang untuk menyiasat dan menjawab soalan, cabaran, atau masalah kompleks
·         aya belajar aktif dan pembelajaran berdasarkan pertanyaan.
·         PBL berbeza dengan kertas, berasaskan hafalan, atau pengajaran yang dipimpin oleh guru yang membentangkan fakta-fakta yang telah ditetapkan atau menggambarkan jalan lancar untuk pengetahuan dengan sebaliknya menimbulkan persoalan, masalah atau senario.
Struktur Pembelajaran Berasaskan Projek
·         Pembelajaran berdasarkan projek menekankan aktiviti pembelajaran yang jangka panjang, interdisipliner dan berpusatkan pelajar. Tidak seperti aktiviti bilik darjah yang diketuai guru, pelajar sering harus mengatur kerja mereka sendiri dan menguruskan masa mereka sendiri dalam kelas berasaskan projek.
·         Arahan berasaskan projek berbeza dari pertanyaan tradisional dengan penekanannya pada pembinaan kolaboratif atau individu artifak pelajar untuk mewakili apa yang dipelajari.
·         Pembelajaran berdasarkan projek juga memberi peluang kepada pelajar untuk meneroka masalah dan cabaran yang mempunyai aplikasi dunia nyata, meningkatkan kemungkinan pengekalan jangka panjang kemahiran dan konsep.
Pembelajaran berasaskan projek yang komprehensif:
·         memerlukan iklim atau budaya kolaborasi saling menghormati di dalam bilik darjah untuk berfungsi dengan baik
·         bermula dengan aktiviti kemasukan yang berfungsi sebagai penganjur lanjutan untuk menangkap dan menginspirasi minat pelajar. 
·         dianjurkan di sekitar soalan memandu atau cabaran yang sah dan terbuka. 
·         mewujudkan keperluan untuk mengetahui kandungan dan kemahiran penting dan menyediakan cara untuk pelajar menyelesaikan keperluan semasa masa PBL. 
·         aedah daripada penyelidikan kolaboratif untuk belajar, masalah untuk menyelesaikan dan / atau membuat atau membuat sesuatu novel 
·         mengembangkan pemikiran kritikal, menyelesaikan masalah, kerjasama, dan pelbagai bentuk komunikasi, yang sering dikenali sebagai "Kemahiran Abad ke-21."
·         membolehkan tahap suara pelajar dan pilihan (agensi) meningkat di seluruh unit PBL.
·         menggabungkan maklum balas dan semakan dengan peluang untuk penilaian penilaian diri, rakan sebaya dan guru, kemahiran pembelajaran yang lebih mendalam, produk yang dibuat oleh pelajar dan proses PBL seperti penyelidikan dan pembentangan. 
·         menghasilkan produk atau prestasi yang dipamerkan secara terbuka. [14]
·         menggalakkan dan mengembangkan agensi pelajar (suara dan pilihan) 
·         diperkayakan dengan integrasi kemahiran digital terutama apabila meminta pelajar membuat penyelidikan, menganjurkan atau membuat penilaian proses, kemahiran penting abad ke-21 dan produk.
·         dipertingkatkan apabila guru menjadi fasilitator dan memasukkan strategi pengajaran kesan yang tinggi seperti metakognisi, pembelajaran koperatif dan penganjur grafik.
·         Projek Pembelajaran Diperkaya, Solution Tree Press
·         membolehkan penilaian alternatif semulajadi dengan rubrik untuk Kemahiran Pembelajaran Essential Essentials ke-21 serta kandungan. dan pemindahan mereka ke seluruh kurikulum dan ke dalam kehidupan sebenar. 
·         boleh digunakan sebagai model perubahan sekolah untuk sekolah opsyen sedia ada dan baru seperti Sekolah Pembuat Baru dan Sekolah Teknologi Baru.
·         memperkaya prestasi guru dengan hasil pembelajaran yang lebih mendalam apabila pembangunan profesional menggalakkan pembangunan kemahiran guru untuk belajar bagaimana merancang, melakukan dan menaksir PBL di semua bilik darjah.
·         mempunyai penyelidikan perbandingan yang kuat yang menunjukkan keunggulan ke atas pendekatan pengajaran tradisional.
 
 INFO DARI KUMPULAN 2


Comments

Popular posts from this blog

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga, menga

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF Pembelajaran koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982), mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka, secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur. PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN KOPERATIF Pendekatan kaedah p