Skip to main content

PENGGUNAAN MEDIA DAN TEKNOLOGI (kumpulan 6)


PENGGUNAAN MEDIA DAN TEKNOLOGI

DEFINISI DAN KONSEP MEDIA
·         Media berasal dari bahasa Latin yang bermaksud “Perantara” atau “Pengantar”. 
·          Media juga adalah suatu alat yang digunakan sebagai saluran (channel) untuk menyampaikan pesanan (message) atau informasi dari suatu sumber (resource) kepada penerimanya (reciever) (Soeparno, 1988:1).
·         Media adalah semua bentuk perantara yang digunakan orang penyebar idea, sehingga idea atau gagasan itu sampai pada penerima (Santoso S.hamijoyo).
·         Selain itu, media adalah segala benda yang dimanipulasi, dilihat, didengar, dibaca, atau dibicarakan beserta instrumen yang digunakan untuk kegiatan tersebut (NEA). Menurut Heinich, 1993, media merupakan alat saluran komunikasi (Heinich, 1993).
·         Media merupakan peralatan dan bahan yang dibina, dirancang dan dilaksana untuk tujuan menyampaikan maklumat dan/atau menghasilkan pembelajaran (Yusup, 1997, 2001)

DEFINISI MEDIA PENGAJARAN

§  Media pengajaran adalah segala sesuatu yang dapat digunakan untuk menyalurkan pesanan daripada pengirim kepada penerima sehingga dapat merangsang fikiran, perasaan, minat serta perhatian pelajar dan seterusnya terjadi proses pembelajaran.
§  Menurut Heinich (2002), jika media membawa mesej tentang pengajaran, maka media digelar sebagai media pengajaran.
§  Menurut Kemp dan Semellie (1994) pula, media pengajaran sebagai audio visual dan bahan-bahan yang berkaitan dengannya yang berfungsi dalam pelaksanaan sesuatu pengajaran.
§  Schramm (1977) mengemukakan bahawa media pengajaran adalah teknologi pembawa pesan yang dapat dimanfaatkan untuk keperluan pengajaran manakala Briggs (1977) pula berpendapat bahwa media pengajaran adalah sarana fizik untuk menyampaikan isi pengajaran seperti buku, filem, video dan sebagainya.
§  Menurut Brown (1973), mengungkapkan bahawa media pengajaran yang digunakan dalam kegiatan pengajaran dapat mempengaruhi keberkesanan pengajaran.

KELEBIHAN MEDIA PENGAJARAN

1.      Memperjelaskan penyampaian mesej

- perkataan disertakan gambar, animasi, bunyi dan muzik disertakan.

2. Mengatasi batasan ruang, waktu dan pancaindera

- objek yang terlalu besar atau kecil dapat digantikan dengan model, gambar, transparensi, filem atau video.

- Gerak yang terlalu lambat atau cepat dapat dibantu dengantimelapse atau high speed photography

- kejadian masa lalu dapat ditampilkan dalam bentuk filem, gambar foto.

- objek yang terlalu komplek seperti mesin dapat ditunjukkan dalam bentuk model, gambar rajah atau lain-lain.

- konsep yang terlalu luas atau abstrak dapat divisualkan.


3. Penggunaan media pengajaran secara betul dan bervariasi


- dapat mengatasi sikap pasif pelajar

- timbulkan minat , meningkatkan interaksi dan kefahaman pelajar tentang realiti.

- pelajar boleh belajar sendirian (bebas medan) mengikut kemampuan dan keselesaan masing-masing.

4. Pengalaman dan persepsi yang sama

- belajar secara berulang bantu pelajar membentuk persepsi yang sama dan tepat tentang sesuatu konsep atau prinsip.

- mengelakkan kesulitan kepada kaum guru dalam menghadapi sukatan kurikulum yang sering berubah-ubah.


KEPENTINGAN MEDIA

Dalam proses pengajaran pembelajaran;

      Media digunakan untuk menghasilkan instruksi dan pembelajaran yang berkesan
      Instruksi harus dirancang secara sistematik menggunakan prinsip reka bentuk instruksional, teori pembelajaran dan komunikasi
      Media boleh menyumbang dan memudahkan perkembangan intelektual pelajar-pelajar
  
KOMUNIKASI VISUAL DALAM PENYEDIAAN BAHAN BANTU MENGAJAR (Persembahan Power Point)

ü  Komunikasi Visual jika digunakan bersama instruksi konvensional dapat meningkatkan pencapaian pelajar, menjadikan idea (perkataan) lebih konkrit, memotivasikan pelajar kerana dapat menarik dan mengekalkan perhatian pelajar, serta dapat memudahkan penyampaian idea atau maklumat yang sukar difahami.
ü  Komunikasi visual juga dapat meningkatkan kefahaman jika digunakan bersama kapur/papan hitam atau pen papan putih supaya sebarang komunikasi berbentuk bukan visual (perkataan/tutur) menjadi lebih nyata.
ü  Reka bentuk visual yang baik dapat meningkatkan komunikasi antara punca (guru) dan penerima (pelajar).
ü  Reka bentuk visual haruslah mempastikan kebolehbacaan (iaitu menggunakan tulisan/perkataan dan imej yang jelas).
ü  Visual mestilah mudah untuk diinterpretasi mesejnya oleh pelajar-pelajar melalui gambar serta warna yang jelas
ü  Untuk menyediakan visual yang baik dalam instruksi, guru harus pertimbangkan tiga elemen reka bentuk visual berikut:
1. Elemen Visual (Pilihan jenis visual)
2. Elemen Verbal (Pilihan jenis huruf)
3. Elemen yang menarik perhatian (kejutan, tektur, interaksi)



1.  Elemen Visual (Pilihan Jenis Visual)

Terdapat tiga jenis visual:

a.  Visual realistik
Lebih detail dan hampir serupa dengan bahan asal. Mudah difahami tetapi boleh mengelirukan jika pertama kali ditunjukkan kepada pelajar. Sesuai untuk pelajar dewasa.  Darjah atau kadar realisme visual menjadi kurang berkesan jika visual terlalu realistik, atau terlalu abstrak

    b.  Visual analogik
Menyampaikan konsep/topik secara analogi. Contoh visual sistem solar untuk menjelaskan komposisi atom

c.  Visual organisasional
Meliputi carta aliran, graf, peta, dan carta organisasi. Visual ini boleh menunjukkan hubungan antara satu konsep dengan lain atau menjelaskan susunan konsep dalam bentuk teks (tulis).

2.  Elemen Verbal

a.  Prinsip asas penghurufan
Apabila menyediakan sesuatu paparan skrin, perkara-perkara berikut hendaklah diberi
perhatian;
·      Gunakan antara 8 - 10 perkataan dalam satu baris
·      Gunakan antara 8 – 10 ayat dalam satu skrin/slaid
·      Gunakan jarak optikal iaitu susunan huruf seperti yang sudah disusun apabila ditaip daripada papan kekunci komputer.
·      Gunakan huruf besar jika tajuk itu pendek (tidak lebih daripada 3 perkataan)
·      Gunakan huruf kecil bagi ayat atau frasa yang panjang
·      Tulis teks mengikut pola pergerakan mata: dari atas ke bawah atau dari kiri ke kanan
·      Format teks harus konsisten dari segi jenis dan saiz fon, reka letak, warna dan lokasi
·      Teks panjang yang ditulis dalam huruf kecil lebih jelas dibaca dari teks yang ditulis dalam huruf besar
·      Jangan tulis terlalu banyak teks dalam satu skrin. Tingkatkan jarak antara ayat jika teks itu terlalu panjang

b.  Pemilihan huruf/fon
Terdapat tiga perkara penting yang harus diberi perhatian apabila membuat pemilihan huruf iaitu;
*      Stail huruf
·      Secara umumnya huruf-huruf/fon boleh dibahagikan kepada tiga jenis iaitu sans serif, serif dan pelbagai.
·      Biasanya fon sans serif digunakan untuk bahan tayang dan skrin komputer, iaitu     seperti Verdana dan Ariel dan
·      Huruf/fon serif pula seperti Times  New Roman digunakan untuk bahan cetak
·      Gunakan satu atau dua jenis fon untuk satu persembahan PowerPoint
·      Penggunaan huruf/fon  seharusnya konsisten serta harmoni dengan elemen lain yang turut digunakan.
·      Barisan ayat yang sangat rapat atau jarak susah dibaca. Teks mudah dibaca jika barisan antara satu dengan lain ialah 1.5

*      Saiz dan jenis huruf
·      Jarak pandang dan tinggi huruf bagi bahan bukan tayang

Jarak Pandang
Tinggi Huruf (Minimum
10 kaki
½ inci
20 kaki
1 inci
30 kaki
2 inci
40 kaki
3 inci
60 kaki
4 inci
70 kaki
5 inci
80 kaki
6 inci

Saiz huruf bagi media bukan tayang
·      Saiz dan jenis huruf bagi bahan tayang

Bahan
Saiz Huruf (Minimum)
Jenis Huruf
Power point
18 point
Sans serif
Transparensi
18 point
Sans serif
Video
30 point
Sans serif

Saiz huruf bagi media tayang

                                 Sans serif                                                   Serif
*      Warna
Pemilihan warna tidaklah boleh dianggap remeh di dalam menyediakan bahan Bantu mengajar. Warna yang kelihatan cantik pada skrin komputer belum tentu menarik apabila ditayang dalam bentuk skala besar melalui projektor LCD. Keadaan ini berlaku kerana dipengaruhi oleh faktor-faktor tertentu. Bagaimanapun, pemilihan warna bahan instruksi hendaklah diberikan kepada perkara-perkara berikut;    
·         Pilih warna yang ada kontras antara latar dengan imej atau teks
·         Pilih warna latar yang lembut dan selesa dipandang
·         Gunakan maksimum tiga warna dalam satu skrin
·         Warna boleh digunakan untuk memberi penegasan kepada teks atau grafik
·         Pilih warna yang sesuai dengan budaya dan sistem sosial pelajar
·         Gunakan warna yang terang untuk kanak-kanak
·         Warna digunakan untuk jadikan visual lebih jelas
·         Dapatkan kontras yang baik antara warna latar dengan visual

3.      Lain-lain elemen visual
  1. Kesatuan
Kesatuan ialah elemen visual yang perlu berkait antara satu dengan lain. Gunakan anak panah, garisan, warna, bentuk dan ruang untuk menyatukan antara elemen.
  1. Susunan
Susunan biasanya merujuk kepada ‘peraturan sepertiga’. Melalui elemen ini, visual disusun mengikut rentak dari kiri ke kanan. Kawasan sudut kiri atas paling sesuai sebagai permulaan sesuatu maklumat. Elemen harus rapat dan berkait antara satu dengan lain (proksimiti). Elemen-elemen boleh disusun dengan menggunakan anak panah atau warna. Bagaimanapun, susunan haruslah konsisten.
  1. Garisan
Garisan merupakan elemen visual yang boleh menunjukkan sesuatu gerakan, arahan dan perlakuan. Contohnya, garisan melintang menunjukkan kestabilan dan ketenangan. Garisan tegak menunjukkan kekuatan. Garisan dari penjuru boleh menampakkan sesuatu gerakan dan dinamik. Garisan perlu tebal dan jelas.
  1. Imbangan
Imbangan terbahagi kepada dua jenis iaitu imbangan formal (symetrical) dan imbangan tidak formal (asymetrical). Imbangan formal menunjukkan elemen yang dipaparkan sama berat kiri dan kanan serta boleh menimbulkan keadaan harmoni dan statik. Manakala imbangan tidak formal pula bermaksud elemen visual yang dipaparkan kelihatan sama berat kiri dan kanan tetapi tidak serupa dari segi bentuk atau kedudukan. Imbangan tak formal lebih dinamik dan menarik perhatian.
  1. Animasi
Animasi dapat membantu pelajar menjelaskan sesuatu konsep yang abstrak. Animasi digunakan untuk membantu komunikasi verbal. Animasi hanya digunakan apabila perlu kerana animasi yang berlebihan boleh mengganggu tumpuan dan perhatian pelajar.
  1. Audio
Suara digunakan untuk menyampaikan maklumat. Sekiranya ucapan merupakan penyampai utama maklumat, teks ucapan berkenaan boleh ditulis dan dipaparkan di atas skrin. Keadaan ini akan membantu proses pembelajaran yang menyaimbangkan pendengaran dan penglihatan pelajar. Sekiranya perlu, muzik latar yang perlahan (calm) boleh digunakan untuk menyediakan suasana pembelajaran yang selesa. Suara muzik yang kuat/tinggi biasanya digunakan untuk memberi amaran atau menyampaikan sesuatu mesej penting.
Klasifikasi media
Media boleh dibeza melalui:
         a. Bentuk fisikal atau format
         b. Atribut atau ciri-cirinya

Media instruksional terbahagai kepada dua:
         a. Media Cetak
b. Media bukan cetak
Bil
Jenis Media
Contoh
1
Media Tayang Kaku
Transparensi, Slaid, Bahan web, Bahan PBK
2
Media Tayang Gerak
Pita Video, Filem, Bahan web, VCD, DVD
3
Grafik
Lukisan, Poster, Graf, Carta, Kartun
4
Visual Kaku
Foto, Kad imbasan, Poskad
5
Bahan Pameran
Diorama, Boneka, Model, Spisemen, Relia, Mock-up
6
Alat paparan
Papan Putih, Papan Kapur, Papan Pameran, Papan Buletin
7
Bahan Audio
Pita Kaset, CD,
8
Media Cetak
Buku Teks, Modul, Akhbar, Majalah, Risalah, Nota
9
Multimedia/Hypermedia
Bahan web, VCD, DVD

KEMAHIRAN INTERNET/ICT DALAM PENDIDIKAN
Bermula dengan IT tahun 1990. Kemudian berkembang menjadi ICT tahun 1996. IT merupakan akronim bagi Information Technology iaitu maklumat yang diperolehi menerusi teknologi komputer. CT ialah akronim bagi Communication Technology iaitu maklumat yang disalurkan menerusi alat komunikasi internet. IT(komputer) dicantumkan dengan CT(Internet) menjadi ICT.

ICT bermaksud teknologi maklumat dan teknologi komunikasi dalam bentuk digital yang digunakan untuk berkomunikasi serta menyalurkan maklumat dalam talian atau secara telematik untuk membantu manusia membangunkan Negara. Dalam pendidikan ICT dapat dilihat melalui penggunaan e-mail, laman web (www), kumpulan diskusi, dan lain-lain.
Dalam pendidikan, konsep alat bermaksud alat ICT yang digunakan untuk membantu pengajaran, contohnya komputer dan projektor LCD. Manakala konsep proses bermaksud alat dan perisian ICT yang digunakan untuk membina bahan instruksional yang menggunakan reka bentuk instruksional dan mengitegrasikan bahan dalam kurikulum dan pengajaran. Contohnya  menggunakan bahan multimedia dalam pengajaran.

Bagi membudayakan ICT dalam pendidikan, pelajar dan guru harus celik ICT dahulu sebelum menggunakannya dalam pengajaran. Celik ICT boleh didefinisikan sebagai keupayaan individu menguasai kemahiran dan pengetahuan teknikal dan kemahiran kognitif.  ‘ICT literacy is using  digital technology, communication tools, and/or networks to access, manage, integrate and create information in order to function in a knowledge  society’ (International ICT Literacy Panel, 2002).

Sebagai seorang guru, ia harus mempunyai kemahiran Literasi ICT dan kemahiran instruksional. Kemahiran instruksional menggunakan ICT ialah proses merancang secara sistematik menggunakan alat dan sumber ICT untuk meningkatkan proses pengajaran pembelajaran

Contoh Kemahiran Kogntif ICT:
• Access:         Pilih dan buka enjin pencarian yang sesuai
• Manage:        Kenal pasti deskriptor yang tepat
                        Pilih dan buka tajuk yang sesuai
                        Susun Maklumat
• Integrate:      Guna, analisis dan cantumkan maklumat yang diperolehi
• Evaluate:       Pilih dan nilai maklumat (Kesahan dan kebolehpercayaan)
• Create:          Bina maklumat baru berasaskan maklumat yang dipilih dan ditapis
Menggunakan Word atau PowerPoint.
                        Hantar bahan melalui e-mail

CADANGAN KAEDAH P&P, TEKNOLOGI DAN PENAKSIRAN
Melaksanakan pengajaran dengan memberikan penjelasan serta demonstrasi.  Pelajar-pelajar menggunakan Kon Pengalaman Pembelajaran Dale sebagai asas kepada tugasan mengenalpasti topik dan mencadangkan atau memilih media bagi pengajaran pembelajaran yang akan dilaksanakan. Penilaian akan diberikan semasa pelajar membuat persembahan dari aspek ACRS, pemilihan serta penggunaannya dalam proses pengajaran pembelajaran.


Comments

Popular posts from this blog

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga, menga

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF Pembelajaran koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982), mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka, secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur. PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN KOPERATIF Pendekatan kaedah p