PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pentaksiran adalah perkataan Latin
yang bermaksud ”duduk bersama” antara pentaksir dengan pelajar dan
mengesahkan apa yang dilaksanakan oleh pelajar. Melalui pentaksiran yang
berterusan ini, guru dapat membuat penilaian berdasarkan kepada tahap
pencapaian pelajar dari masa ke masa melalui pengumpulan maklumat dan data dan
menganalisis maklumat mengenai tahap kemajuan sesuatu sama ada
berbentuk program, individu dan lain-lain. Menurut Payne (2003) pentaksiran
dirujuk sebagai integrasi proses mengumpul maklumat, menginterpretasi maklumat
atau memberiki nilai kepada maklumat itu dan membuat keputusan berdasarkan
maklumat tersebut.
Pentaksiran
autentik ialah suatu bentuk penilaian yang berlainan daripada formal seperti
penilaian formatif dan penilaian sumatif yang boleh digunakan oleh guru dalam
bilik darjah.Penilaian ini kurang memberi penekanan kepada penggunaan kertas
dan pensil sebagaimana yang digunakan dalam penilaian
tradisional. Penilaian jenis ini lebih kepada penggunaan /amali terhadap
sesuatu tugasan seperti yang dilakukan dalam kedaan sebenarnya (Bhasah, 2007).
Pentaksiran
Autentik lebih kepada penggunaan atau amali terhadap sesuatu
tugasan yang menghampiri kepada tugasan yang dilakukan dalam keadaan
sebenar. Dalam konteks bilik darjah, aplikasi pentaksiran autentik
memerlukan murid melakukan sesuatu tugasan yang agak kompleks tetapi bererti,
berasaskan pengetahuan awal, pembelajaran semasa dan kemahiran yang relevan
untuk menyelesaikan masalah sebenar berlaku.
Ciri-ciri Pentaksiran Autentik
1.Pentaksiran adalah
berdasarkan kepada prestasi dan memerlukan murid menunjukkan
penguasaan terhadap kemahiran tertentu. Semakin hampir
sesuatu tugasan kepada keadaan sebenar semakin tinggi darjah
autentik pentaksiran tersebut
2. Bentuk pentaksiran yang
dijalankan menyerupai situasi sebenar dalam aspek konteks dan
attitude professional serta kecekapan
3. Pentaksiran yang
dijalankan adalah sejajar dengan kehendak hasil
pembelajaran, kandungan kurikulum dan maklumat kerjaya masa hadapan
4. Menekankan kepada
proses pembelajaran , bukan hanya kepada markah peperiksaan
5. Dapat menarik minat murid dan
memberi motivasi kepada murid dalam menyelesaikan tugasan, menyeronokkan,
mencabar dan boleh diselesaikan oleh murid
6. Memberi peluang kepada murid
untuk membina pemikiran kritikal dan kemahiran menyelesai masalah dalam situasi
profesional
7. Memberi evidens
yang kukuh membuktikan bahawa murid telah
mencapai kehendak hasil pembelajaran
Enam Prinsip Pentaksiran
Autentik Menurut Lois Bridges ( 1995 )
1. Pentaksiran autentik merupakan
penilaian yang berterusan. Pelajar akan dimaklumkan mengenai aspek
pengajaran dan pembinaan kurikulum. Ini kerana pelajar terlibat dengan
penilaian tersebut.
2. Pentaksiran autentik adalah
merupakan sebahagian daripada kurikulum. kanak-kanak dinilai manakala
mereka terlibat dengan pengalaman pembelajaran di bilik darjah, bukan sahaja
sebelum atau selepas unit melalui ujian pra - atau –ujian pasca.
3. Pentaksiran autentik berkembang sesuai dengan
budaya atau persekitaran.
4. Pentaksiran autentik fokus kepada
keupayaan pelajar. Guru menilai bagaimana pelajar boleh lakukan,
pengetahuan, bagaimana mereka perlu belajar.
5. Pentaksiran autentik mengiktiraf
penilaian yang paling penting ialah penilaian kendiri. Pelajar dan guru perlu
mengetahui apa yang mereka nilai dan dinilai agar dapat mencapai
kejayaan yang diharapkan.
6. Pentaksiran autentik menggalakkan
kolaborasi di antara pelajar, guru, ibu bapa bersama untuk
memberi refleksi dan menilai pembelajaran.
Perbandingan antara penilaian
tradisional dengan penilaian autentik
Matlamat bagi penilaian autentik
telah berfokus pada kefahaman dan membantu kemahiran seseorang pelajar supaya
dapat membiasakan diri dalam dunia sebenar. Ini merupakan satu penilaian
yang dijalankan semasa pengajaran dan akan dijalankan secara
berterusan berdasarkan prestasi tingkah laku. Pelbagai
kemahiran akan dinilai semasa pengajaran dan juga secara berterusan.
Dalam penilaian autentik, ujian akan dijalankan secara kerap dalam
pelbagai format.
Penilaian autentik dapat memberikan
nilai tambah kepada proses pengajaran dan pembelajaran dengan pelbagai
cara seperti :
a) Kemahiran penilaian kendiri
b) Kemahiran pemikiran
reflektif
c) Kemahiran metakognisi
d) Kemahiran penyelesaian
masalah dalam proses belajar
e) Membina kefahaman baru
f) Memupuk penerimaan kendiri,
menghargai dan saling menghormati
g) Empowerment dengan memberi
keupayaan memilih
h) Penambahan arahan
i) Disiplin tanpa tekanan
j) Disiplin kawalan tugas dan
disiplin kawalan kumpulan
k) Pendekatan yang lebih
berpusatkan pelajar
l) Kontekstual, konstruktivis,
akses kendiri dan misteri
m) Menambah baik pelaksanaan
kurikulum
Penilaian
tradisional
Penilaian tradisional lazimnya
menguji IQ yang belum menggambar kecerdasan sebenar seseorang. Matlamat
bagi penilaian tradisional hanya berfokus pada gred dan tahap pembelajaran
seseorang pelajar. Ini merupakan satu penilaian yang dijalankan selepas
pengajaran. Kemahiran yang terhad hanya akan dinilai selepas
pengajaran. Dalam penilaian tradisional, ujian
hanya akan dijalankan sekali. Ia lebih formatif dan dalam
bentuk bertulis.
INFO DARI KUMPULAN 2
Comments
Post a Comment