PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik
iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan
psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). PBS mentaksir bidang akademik dan
bukan akademik PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di
sekolah secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga
Peperiksaan. PBS dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya
dilaksanakan oleh guru- guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran Sekolah,
Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan kokurikulum dan
pentaksiran Psikometrik
Konsep
PBS bukanlah sesuatu yang baru, kerana pentaksiran inilah yang selama ini
dilaksanakan oleh guru di sekolah (kerja rumah, projek, kuiz, soal-jawab dan
lain-lain). PBS yang dicadangkan ini merupakan penambahbaikan kepada PBS yang
telah sedia dilaksana dengan memperkenalkan pentaksiran merujuk standard dan
aplikasi Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) untuk membantu guru merekod pencapaian
murid secara berterusan
Pelaksanaan
PBS adalah seiring dengan program transformasi negara untuk menghasilkan modal insan
yang bertaraf dunia
KUMPULAN 3
Comments
Post a Comment