Skip to main content

PENTAKSIRAN PORTFOLIO

Pentaksiran portfolio merupakan suatu cara pentaksiran yang amat popular digunakan di kalangan guru.  Pentaksiran jenis ini dijalankan secara berterusan.  Kelebihan cara pentaksiran ini ialah sampel-sampel kerja yang disimpan dalam portfolio boleh menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh murid dengan ketara. Sampel-sampel kerja tersebut boleh digunakan sebagai bukti pencapaiannya. Untuk memastikan supaya portfolio tidak menjadi tempat simpanan bagi semua hasil kerja murid, pembinaan portfolio mesti dirancang dengan teliti oleh guru.


 Penilaian portfolio dibuat berdasarkan kepada koleksi pelajar sepanjang tahun. Ia merupakan salah satu cara yang terbaik untuk menunjukkan pencapaian akhir dan cara menunjukkan apa yang pelajar benar-benar boleh lakukan. Portfolio bilik darjah menunjukkan pencapaian seorang pelajar iaitu dari segi kerja bertulis, kerja seni, projek sains, pemikiran sejarah, atau matematik. Kerja pelajar disusun mengikut kerja-kerja dalam proses seperti draf awal, peringkat percubaan, kajian rintis, atau laluan awal. Ini adalah cara yang ideal untuk menilai penguasaan akhir, usaha; refleksi dan pertumbuhan dalam pembelajaran yang memberitahu pencapaian pelajar. Idea penilaian portfolio bilik darjah telah mendapat sokongan. Banyak sekolah menggunakan portfolio dan lain-lain jenis pameran untuk membantu memotivasikan usaha dan pencapaian persembahan dan perkembangan pelajar dalam pembelajaran. Walaupun kebolehpercayaan dan kesahihan penghakiman seseorang guru bilik darjah tidak selalunya tepat atau relevan, tetapi guru berpeluang untuk berinteraksi dengan pelajar dan memerhatikan kerja mereka serta mengesahkan penghakiman mengenai keupayaan mereka.

Kaedah dan teknik menghasilkan portfolio memerlukan sokongan, model dan refleksi. Melalui  pentaksiran portfolio yang dilakukan murid  diminta mengumpul dan menyediakan  bahan-bahan yang dikumpul daripada surat khabar, majalah, buku dan gambar-gambar yang bersesuaian dengan  lima gambar  bencana alam yang kehendaki. Apa yang paling ditekankan ialah penggunaan sumber teknologi maklumat komunikasi. Murid didedahkan dengan penggunaan komputer, internet, enjin carian, proses mencetak, menyimpan maklumat dan juga mengumpul gambar atau artikel selari dengan mata pelajaran Teknologi Maklumat Komunikasi yang diperkenalkan dalam sukatan KSSR Tahun 4 Pendidikan Khas. Apabila semua bahan dan maklumat diperoleh, murid akan mencetak, menggunting dan menampal gambar  bencana alam di dalam buku portfolio yang disediakan. Dengan melakukan aktiviti mencari gambar tersebut secara langsung, murid akan mudah mengingat dan memahami kandungan pelajaran berbanding hanya dengan proses membaca atau penerangan oleh guru semata-mata. 

KUMPULAN 3

Comments

Popular posts from this blog

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah akti...

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik dar...

MODEL PENGAJARAN: MODEL ASSURE

MODEL PENGAJARAN: MODEL ASSURE DEFINISI MODEL ASSURE Model ASSURE adalah model pengajaran yang bersistem dan berstruktur, di mana ‘matlamat’ dan ‘objektif’ pengajaran ditentukan dahulu secara ekpilisit.  Model ASSURE merupakan satu rujukan kepada guru di mana guru boleh merancang secara sistematik supaya alat dan bentuk pengajaran yang digunakan akan member kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Model reka bentuk pengajaran yang berorientasikan bilik darjah merupakan model reka bentuk pengajaran yang beskala kecil dan tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran sahaja (Dr. Wan Abdul Kader Wan Ahmad, Dr. Ramlah Hamzah dan Dr. Rosini Abu, 2005). Heinich (1982) menyatakan Model ASSURE digubal untuk menyediakan panduan merancang dan pengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Terdapat enam perkara penting yang perlu dititikberatkan iaitu: 1.         A = Analyze the learner (kenal pasti pelajar) 2...