Skip to main content

PENTAKSIRAN PORTFOLIO

Pentaksiran portfolio merupakan suatu cara pentaksiran yang amat popular digunakan di kalangan guru.  Pentaksiran jenis ini dijalankan secara berterusan.  Kelebihan cara pentaksiran ini ialah sampel-sampel kerja yang disimpan dalam portfolio boleh menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh murid dengan ketara. Sampel-sampel kerja tersebut boleh digunakan sebagai bukti pencapaiannya. Untuk memastikan supaya portfolio tidak menjadi tempat simpanan bagi semua hasil kerja murid, pembinaan portfolio mesti dirancang dengan teliti oleh guru.


 Penilaian portfolio dibuat berdasarkan kepada koleksi pelajar sepanjang tahun. Ia merupakan salah satu cara yang terbaik untuk menunjukkan pencapaian akhir dan cara menunjukkan apa yang pelajar benar-benar boleh lakukan. Portfolio bilik darjah menunjukkan pencapaian seorang pelajar iaitu dari segi kerja bertulis, kerja seni, projek sains, pemikiran sejarah, atau matematik. Kerja pelajar disusun mengikut kerja-kerja dalam proses seperti draf awal, peringkat percubaan, kajian rintis, atau laluan awal. Ini adalah cara yang ideal untuk menilai penguasaan akhir, usaha; refleksi dan pertumbuhan dalam pembelajaran yang memberitahu pencapaian pelajar. Idea penilaian portfolio bilik darjah telah mendapat sokongan. Banyak sekolah menggunakan portfolio dan lain-lain jenis pameran untuk membantu memotivasikan usaha dan pencapaian persembahan dan perkembangan pelajar dalam pembelajaran. Walaupun kebolehpercayaan dan kesahihan penghakiman seseorang guru bilik darjah tidak selalunya tepat atau relevan, tetapi guru berpeluang untuk berinteraksi dengan pelajar dan memerhatikan kerja mereka serta mengesahkan penghakiman mengenai keupayaan mereka.

Kaedah dan teknik menghasilkan portfolio memerlukan sokongan, model dan refleksi. Melalui  pentaksiran portfolio yang dilakukan murid  diminta mengumpul dan menyediakan  bahan-bahan yang dikumpul daripada surat khabar, majalah, buku dan gambar-gambar yang bersesuaian dengan  lima gambar  bencana alam yang kehendaki. Apa yang paling ditekankan ialah penggunaan sumber teknologi maklumat komunikasi. Murid didedahkan dengan penggunaan komputer, internet, enjin carian, proses mencetak, menyimpan maklumat dan juga mengumpul gambar atau artikel selari dengan mata pelajaran Teknologi Maklumat Komunikasi yang diperkenalkan dalam sukatan KSSR Tahun 4 Pendidikan Khas. Apabila semua bahan dan maklumat diperoleh, murid akan mencetak, menggunting dan menampal gambar  bencana alam di dalam buku portfolio yang disediakan. Dengan melakukan aktiviti mencari gambar tersebut secara langsung, murid akan mudah mengingat dan memahami kandungan pelajaran berbanding hanya dengan proses membaca atau penerangan oleh guru semata-mata. 

KUMPULAN 3

Comments

Popular posts from this blog

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga, menga

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF Pembelajaran koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982), mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka, secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur. PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN KOPERATIF Pendekatan kaedah p