Pentaksiran portfolio merupakan suatu cara pentaksiran yang amat popular digunakan di kalangan guru. Pentaksiran jenis ini dijalankan secara berterusan. Kelebihan cara pentaksiran ini ialah sampel-sampel kerja yang disimpan dalam portfolio boleh menunjukkan kemajuan yang dicapai oleh murid dengan ketara. Sampel-sampel kerja tersebut boleh digunakan sebagai bukti pencapaiannya. Untuk memastikan supaya portfolio tidak menjadi tempat simpanan bagi semua hasil kerja murid, pembinaan portfolio mesti dirancang dengan teliti oleh guru.
Penilaian portfolio dibuat berdasarkan kepada koleksi pelajar sepanjang tahun. Ia merupakan salah satu cara yang terbaik untuk menunjukkan pencapaian akhir dan cara menunjukkan apa yang pelajar benar-benar boleh lakukan. Portfolio bilik darjah menunjukkan pencapaian seorang pelajar iaitu dari segi kerja bertulis, kerja seni, projek sains, pemikiran sejarah, atau matematik. Kerja pelajar disusun mengikut kerja-kerja dalam proses seperti draf awal, peringkat percubaan, kajian rintis, atau laluan awal. Ini adalah cara yang ideal untuk menilai penguasaan akhir, usaha; refleksi dan pertumbuhan dalam pembelajaran yang memberitahu pencapaian pelajar. Idea penilaian portfolio bilik darjah telah mendapat sokongan. Banyak sekolah menggunakan portfolio dan lain-lain jenis pameran untuk membantu memotivasikan usaha dan pencapaian persembahan dan perkembangan pelajar dalam pembelajaran. Walaupun kebolehpercayaan dan kesahihan penghakiman seseorang guru bilik darjah tidak selalunya tepat atau relevan, tetapi guru berpeluang untuk berinteraksi dengan pelajar dan memerhatikan kerja mereka serta mengesahkan penghakiman mengenai keupayaan mereka.
Kaedah dan teknik menghasilkan portfolio memerlukan sokongan, model dan refleksi. Melalui pentaksiran portfolio yang dilakukan murid diminta mengumpul dan menyediakan bahan-bahan yang dikumpul daripada surat khabar, majalah, buku dan gambar-gambar yang bersesuaian dengan lima gambar bencana alam yang kehendaki. Apa yang paling ditekankan ialah penggunaan sumber teknologi maklumat komunikasi. Murid didedahkan dengan penggunaan komputer, internet, enjin carian, proses mencetak, menyimpan maklumat dan juga mengumpul gambar atau artikel selari dengan mata pelajaran Teknologi Maklumat Komunikasi yang diperkenalkan dalam sukatan KSSR Tahun 4 Pendidikan Khas. Apabila semua bahan dan maklumat diperoleh, murid akan mencetak, menggunting dan menampal gambar bencana alam di dalam buku portfolio yang disediakan. Dengan melakukan aktiviti mencari gambar tersebut secara langsung, murid akan mudah mengingat dan memahami kandungan pelajaran berbanding hanya dengan proses membaca atau penerangan oleh guru semata-mata.
KUMPULAN 3
Comments
Post a Comment