Pentaksiran prestasi juga dikenali sebagai pentaksiran alternatif atau pentaksiran autentik mempunyai beberapa kebaikan. Antaranya ialah konsisten dengan teori pembelajaran moden yang menekankan kepentingan pelajar menggunakan pengetahuan alalu dan sedia ada untuk membina struktur pengetahuan baharu, terlibat secara aktif dalam penerokaan dan inkuiri serta membentuk makna untuk diri mereka daripada pengalaman pembelajaran yang dialami. ini dikenali sebagai pendekatan konstruktivis kepada pembelajaran. tugasan prestasi memerlukan pelajar menyatupadukan pengetahuan, kemahiran, sikap dan kebolehan. walau bagaimanapun, pentaksiran jenis ini memerlukan masa yang panjang di samping kesukaran membina tugasan prestasi dan peneydiaan rubrik penskoran.
CIRI-CIRI UTAMA PENTAKSIRAN PRESTASI
Pentaksiran prestasi boleh digunakan untuk melihat proses dan produk sesuatu tugasan. Guru boleh menaksir melalui pencerapan yang bersistem. Pentaksiran prestasi secara amnya mempunyai dua komponen utama iaitu tugasan prestasi dan satu rubrik penskoran yang jelas. Tugasan presatsi ialah pelaksanaan pentaksiran yang mana memerlukan seseorang pelajar menunjukkan cara penyampaiannya dengan menghasilkan satu jawapan bertulis atau lisan dengan mengambil bahagian dalam aktiviti individu atau berkumpulan atau menghasilakn satu produk yang pelajar hasilkan dan proses yang dilalui pelajar tersebut untuk menghasilkan produk.
Rubrik penskoran pula ialah satu set peraturan yang digunakan oleh guru untuk mentaksir kualiti prestasi pelajar. Peraturan ini juga yang boleh berbentuk skala kadar atau senarai semak yang mana akan memandu guru untuk membuat pertimbangan. .Namun guru harus memastikan peraturan ini digunakan secara konsisten.
KUMPULAN 3
Comments
Post a Comment