Pentaksiran
alternatif merupakan salah satu kaedah yang mana dilihat mampu memberikan satu
bentuk pentaksiran menyeluruh potensi pelajar dengan penekanan diberikan pada
aspek penting iaitu potensi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Menurut Bailey
(1998), pentaksiran tradisional adalah secara tidak langsung, tidak autentik,
one-shot, speed-based, dan rujukan norma. Law & Eckes (1995) menggariskan
isu yang sama dan menyatakan bahawa pentaksiran tradisional adalah
ujian-peristiwa tunggal (singleoccasion tests) iaitu hanya mengukur apa yang
pelajar boleh lakukan pada suatu masa tertentu. Walau bagaimanapun, skor ujian
tidak dapat menunjukkan perkembangan pelajar tersebut. Selain itu, ia tidak
dapat menggambarkan kesukaran pelajar semasa melakukan ujian.
Dikli
(2003) menyatakan bahawa pentaksiran tradisional sering memberi tumpuan kepada
kemampuan hafalan dan melihat kembali pembelajaran, yang mana tahap kemahiran
kognitif yang lebih rendah. Sistem pentaksiran pada masa kini berpandukan
kurikulum yang hanya mencakupi kebolehan pelajar mengingat dan kemahiran
menghafal semata-mata. Kemahiran yang lain tidak diaplikasi, dianalisis,
disintesis dan dinilai dalam sesuatu penilaian (Begum & Farooqui, 2008).
Pentaksiran
alternatif mula digunakan sebagai satu kaedah yang baru dalam sistem pendidikan
disebabkan oleh kesedaran yang semakin meningkat yang mana sebelum ini
dipengaruhi oleh ujian berdasarkan kurikulum dan pengajaran sahaja (Dikli,
2003). Selain itu, alat pentaksiran tradisional hanya memerlukan pelajar untuk
memaparkan pengetahuan mereka dengan cara yang telah ditentukan terlebih
dahulu. Sebaliknya pentaksiran alternatif, mentaksir kemahiran berfikir yang
lebih tinggi. Pelajar mempunyai peluang untuk menunjukkan apa yang mereka
belajar. Sejak pentaksiran alternatif dibangunkan dalam konteks dan dari semasa
ke semasa, guru mempunyai peluang untuk mengukur kekuatan dan kelemahan pelajar
dalam pelbagai bidang dan situasi (Law & Eckes, 1995).
Pentaksiran
alternatif atau pentaksiran untuk pembelajaran adalah proses pembelajaran
secara berterusan. Pentaksiran ini dijalankan untuk memastikan setiap pelajar
memahami dan dapat menterjemahkan kehendak tugasan. Guru juga dapat menentukan
apa yang boleh dibantu dalam meningkatkan prestasi pelajar. Reeves (2000)
mempercayai bahawa penekanan kepada penilaian prestasi dapat memberi keupayaan
kepada pelajar dalam mengaplikasikan pengetahuan dan kemahiran dalam kehidupan
sebenar. Pentaksiran yang bersifat alternatif adalah seperti pentaksiran kerja
kursus/portfolio, projek, persembahan, aktiviti jasmani, kokurikulum, sahsiah,
budi pekerti dan pembinaan jati diri pelajar dapat dilaksanakan.
Pentaksiran
tradisional juga mempunyai kelebihan seperti mana terdapat kelemahan pada
pentaksiran alternatif. Sebagai permulaan, strategi pentaksiran tradisional
yang lebih objektif, boleh dipercayai dan juga sah. Ini dapat dilihat daripada
ujian sumatif yang seragam dan mempunyai standard yang tertentu. Sebaliknya,
pentaksiran alternatif, membawa beberapa kebimbangan dari segi subjektiviti,
kebolehpercayaan dan kesahihannya dalam sistem pendidikan.
Selain
itu, pentaksiran alternatif boleh membebankan guru dari segi masa dan juga
tenaga (Law & Eckes, 1995). Sebagai contoh, kepelbagaian produk dalam
portfolio, yang dilihat sebagai salah satu kekuatan yang paling penting, boleh
membawa masalah kepada guru dalam segi praktikal (Bailey, 1998). Guru mungkin
sukar untuk menskor dan memerlukan masa yang panjang untuk menilai prestasi
pelajar, tidak seperti ujian aneka pilihan, yang praktikal untuk diskor.
Comments
Post a Comment