Skip to main content

PERBANDINGAN SISTEM PENDIDIKAN MALAYSIA DENGAN LUAR NEGARA

Item
Perbandingan Sistem Pendidikan




Objektif







Malaysia
Finland
Korea Selatan
·         Memperkembangkan
Potensi individu secara
menyeluruh dan
bersepadu untuk
mewujudkan insan
yang seimbang dan
harmonis dari segi
intelek,rohani, emosi
dan jasmani
berdasarkan
kepercayaan dan
kepatuhan kepada
Tuhan
·         Memberi peluang
kepada semua rakyat
untuk menerima
pendidikan tidak kira
umur, kedudukan,
keadaan kewangan,
jantina atau bahasa.

·         Mencapai seberapa
tinggi tahap
pendidikan dan
kecekapan untuk
semua populasi.

·         Memberikan
pengetahuan asas,
menanamkan nilai-nilai
dan kemahiran dalam
diri pelajar untuk
pembangunan negara.

·         Menggalakkan
kesedaran kepada
pelajar supaya wujud
perasaan bangga
terhadap negara.



Kandungan


·         Sekolah Rendah Tahap 1
(Darjah 1-3)- Kssr

1.Nombor dan Operasi (Nombor Bulat, Penambahan, Penolakan, Pendaraban, Pembahagian, Operasi Bergabung, Pecahan, Perpuluhan,Wang)

 2. Sukatandan Geometri (Masa dan Waktu, Ukuran Panjang, Timbangan, Isipadu Cecair, Bentuk Tiga Dimensi, Bentuk Dua Dimensi)


3. Statistik dan Kebarangkalian (Perwakilan Data, Peratus, Purata)








·         Sekolah Menengah Tingkatan 1 - Kssm (2017)  

·         Gred 1 – 1)Tugas teras:

•Perkembangan pemikiran matematik
 •Amalan menumpukan perhatian, mendengar dan berkomunikasi
•Pemerolehan pengalaman sebagai asas untuk pembentukan konsep-konsep matematik dan struktur.
 2)Kandungan:
• Nombor dan pengiraan
• Algebra
• Geometri
• Pengukuran
 • Pemprosesan data, statistik








·         Gred 6 - 8 (Menengah Rendah)

1)Tugas teras:
 • Memahami kepentingan konsep,kaedah dan melihat hubungan antara matematik dan dunia nyata
 • Melakukan pengiraan dan menyelesaikan masalah matematik

2) Kandungan:
 • Kemahiran Berfikir dan kaedah
 • Nombor dan pengiraan
 • Algebra
 • Fungsi
• Geometri •Kebarangkalian dan statistik.
·         Sekolah Rendah

● Nombor dan Operasi (Natural Numbers, Pecahan, Perpuluhan)
 ● Bentuk (satah,pepejal)
●Pengukuran (Sudut, Masa, Luas)
 ● Statistik dan Kebarangkalian (Bar Graph, Stem-and-leaf Diagram)
● Pattern & Problem Solving








·         Pendidikan Menengah : (15 Tahun-17 Tahun)
● Nombor dan Operasi (Nombor Kompleks, Set)

● Fungsi (Graf dan Fungsi, Hukum Sines dan Cosine)

● Statistik dan Kebarangkalian (Permutation, Combination, Sum Rule, Product Rule)

● Geometri (Bulatan)

● Variable and Expression (Polynomial)
Kaedah Pengajaran dan pembelajaran
·         Pembelajaran Berasaskan Hasil (Outcome-based learning)
·         Pembelajaran Berasaskan Projek
·         Pembelajaran Abad ke-21
·         Pendekatan pengajaran dari aspek STEM dan STEAM
·         Membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·         Penyelesaian masalah
·          Penerokaan
·          Perbincangan tentang matematik
·         Mengaplikasikan matematik dalam kehidupan seharian
·         Penggunaan teknologi
·          Kerja berkumpulan
·          Projek
·         Membangunkan kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·         Penyelesaian masalah
·         Penerokaan
·          Perbincangan tentang Matematik
·         Mengaplikasikan Matematik dalam kehidupan seharian
·          Penggunaan teknologi
·         Kerja berkumpulan
·         Projek
Pengukuran dan Penilaian
·         UPSR (Darjah 6)
·         PT3 (Tingkatan 3)
·         SPM (Tingkatan 5)
·         Tiada ujian piawai di peringkat basic education (gred 1-12)
·         Menggunakan gred lulus dan gagal
·         Tidak menekankan persaingan antara pelajar
·          Tidak memberi tekanan kepada pelajar seawal umur 12 tahun
·          National Matriculation Examination akan menentukan kemasukan ke universiti/ politeknik
·         Sekolah Menengah tiada peperiksaan masuk, bergantung pada GPA untuk masuk ke sekolah menengah yang lebih baik.
·          College Scholastic Aptitude (CSAT) untuk menentukan kemasukan ke universiti.


KUMPULAN 3

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah akti...

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik dar...

MODEL PENGAJARAN: MODEL ASSURE

MODEL PENGAJARAN: MODEL ASSURE DEFINISI MODEL ASSURE Model ASSURE adalah model pengajaran yang bersistem dan berstruktur, di mana ‘matlamat’ dan ‘objektif’ pengajaran ditentukan dahulu secara ekpilisit.  Model ASSURE merupakan satu rujukan kepada guru di mana guru boleh merancang secara sistematik supaya alat dan bentuk pengajaran yang digunakan akan member kesan kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Model reka bentuk pengajaran yang berorientasikan bilik darjah merupakan model reka bentuk pengajaran yang beskala kecil dan tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran sahaja (Dr. Wan Abdul Kader Wan Ahmad, Dr. Ramlah Hamzah dan Dr. Rosini Abu, 2005). Heinich (1982) menyatakan Model ASSURE digubal untuk menyediakan panduan merancang dan pengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Terdapat enam perkara penting yang perlu dititikberatkan iaitu: 1.         A = Analyze the learner (kenal pasti pelajar) 2...