Item
|
Perbandingan Sistem Pendidikan
|
||
Objektif
|
Malaysia
|
Finland
|
Korea Selatan
|
·
Memperkembangkan
Potensi individu secara
menyeluruh dan
bersepadu untuk
mewujudkan insan
yang seimbang dan
harmonis dari segi
intelek,rohani, emosi
dan jasmani
berdasarkan
kepercayaan dan
kepatuhan kepada
Tuhan
|
·
Memberi peluang
kepada semua rakyat
untuk menerima
pendidikan tidak kira
umur, kedudukan,
keadaan kewangan,
jantina atau bahasa.
·
Mencapai seberapa
tinggi tahap
pendidikan dan
kecekapan untuk
semua populasi.
|
·
Memberikan
pengetahuan asas,
menanamkan nilai-nilai
dan kemahiran dalam
diri pelajar untuk
pembangunan negara.
·
Menggalakkan
kesedaran kepada
pelajar supaya wujud
perasaan bangga
terhadap negara.
|
|
Kandungan
|
·
Sekolah
Rendah Tahap 1
(Darjah
1-3)- Kssr
1.Nombor
dan Operasi (Nombor Bulat, Penambahan, Penolakan, Pendaraban, Pembahagian,
Operasi Bergabung, Pecahan, Perpuluhan,Wang)
2. Sukatandan Geometri (Masa dan Waktu,
Ukuran Panjang, Timbangan, Isipadu Cecair, Bentuk Tiga Dimensi, Bentuk Dua
Dimensi)
3.
Statistik dan Kebarangkalian (Perwakilan Data, Peratus, Purata)
·
Sekolah
Menengah Tingkatan 1 - Kssm (2017)
|
·
Gred 1 –
1)Tugas teras:
•Perkembangan pemikiran matematik
•Amalan menumpukan
perhatian, mendengar dan berkomunikasi
•Pemerolehan pengalaman sebagai asas untuk pembentukan
konsep-konsep matematik dan struktur.
2)Kandungan:
• Nombor dan pengiraan
• Algebra
• Geometri
• Pengukuran
• Pemprosesan data,
statistik
·
Gred 6 - 8
(Menengah Rendah)
1)Tugas teras:
• Memahami kepentingan
konsep,kaedah dan melihat hubungan antara matematik dan dunia nyata
• Melakukan pengiraan dan
menyelesaikan masalah matematik
2) Kandungan:
• Kemahiran Berfikir dan
kaedah
• Nombor dan pengiraan
• Algebra
• Fungsi
• Geometri •Kebarangkalian dan statistik.
|
·
Sekolah
Rendah
●
Nombor dan Operasi (Natural Numbers, Pecahan, Perpuluhan)
● Bentuk (satah,pepejal)
●Pengukuran
(Sudut, Masa, Luas)
● Statistik dan Kebarangkalian (Bar Graph,
Stem-and-leaf Diagram)
●
Pattern & Problem Solving
·
Pendidikan
Menengah : (15 Tahun-17 Tahun)
●
Nombor dan Operasi (Nombor Kompleks, Set)
●
Fungsi (Graf dan Fungsi, Hukum Sines dan Cosine)
●
Statistik dan Kebarangkalian (Permutation, Combination, Sum Rule, Product
Rule)
●
Geometri (Bulatan)
●
Variable and Expression (Polynomial)
|
Kaedah Pengajaran dan pembelajaran
|
·
Pembelajaran
Berasaskan Hasil (Outcome-based learning)
·
Pembelajaran Berasaskan
Projek
·
Pembelajaran
Abad ke-21
·
Pendekatan
pengajaran dari aspek STEM dan STEAM
|
·
Membangunkan
kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·
Penyelesaian
masalah
·
Penerokaan
·
Perbincangan tentang matematik
·
Mengaplikasikan
matematik dalam kehidupan seharian
·
Penggunaan
teknologi
·
Kerja berkumpulan
·
Projek
|
·
Membangunkan
kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·
Penyelesaian
masalah
·
Penerokaan
·
Perbincangan tentang Matematik
·
Mengaplikasikan
Matematik dalam kehidupan seharian
·
Penggunaan teknologi
·
Kerja
berkumpulan
·
Projek
|
Pengukuran dan Penilaian
|
·
UPSR (Darjah
6)
·
PT3
(Tingkatan 3)
·
SPM
(Tingkatan 5)
|
·
Tiada ujian
piawai di peringkat basic education (gred 1-12)
·
Menggunakan
gred lulus dan gagal
·
Tidak menekankan
persaingan antara pelajar
·
Tidak memberi tekanan kepada pelajar seawal
umur 12 tahun
·
National Matriculation Examination akan
menentukan kemasukan ke universiti/ politeknik
|
·
Sekolah
Menengah tiada peperiksaan masuk, bergantung pada GPA untuk masuk ke sekolah
menengah yang lebih baik.
·
College Scholastic Aptitude (CSAT) untuk
menentukan kemasukan ke universiti.
|
Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran. Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah akti...
Comments
Post a Comment