Item
|
Perbandingan Sistem Pendidikan
|
||
Objektif
|
Malaysia
|
Finland
|
Korea Selatan
|
·
Memperkembangkan
Potensi individu secara
menyeluruh dan
bersepadu untuk
mewujudkan insan
yang seimbang dan
harmonis dari segi
intelek,rohani, emosi
dan jasmani
berdasarkan
kepercayaan dan
kepatuhan kepada
Tuhan
|
·
Memberi peluang
kepada semua rakyat
untuk menerima
pendidikan tidak kira
umur, kedudukan,
keadaan kewangan,
jantina atau bahasa.
·
Mencapai seberapa
tinggi tahap
pendidikan dan
kecekapan untuk
semua populasi.
|
·
Memberikan
pengetahuan asas,
menanamkan nilai-nilai
dan kemahiran dalam
diri pelajar untuk
pembangunan negara.
·
Menggalakkan
kesedaran kepada
pelajar supaya wujud
perasaan bangga
terhadap negara.
|
|
Kandungan
|
·
Sekolah
Rendah Tahap 1
(Darjah
1-3)- Kssr
1.Nombor
dan Operasi (Nombor Bulat, Penambahan, Penolakan, Pendaraban, Pembahagian,
Operasi Bergabung, Pecahan, Perpuluhan,Wang)
2. Sukatandan Geometri (Masa dan Waktu,
Ukuran Panjang, Timbangan, Isipadu Cecair, Bentuk Tiga Dimensi, Bentuk Dua
Dimensi)
3.
Statistik dan Kebarangkalian (Perwakilan Data, Peratus, Purata)
·
Sekolah
Menengah Tingkatan 1 - Kssm (2017)
|
·
Gred 1 –
1)Tugas teras:
•Perkembangan pemikiran matematik
•Amalan menumpukan
perhatian, mendengar dan berkomunikasi
•Pemerolehan pengalaman sebagai asas untuk pembentukan
konsep-konsep matematik dan struktur.
2)Kandungan:
• Nombor dan pengiraan
• Algebra
• Geometri
• Pengukuran
• Pemprosesan data,
statistik
·
Gred 6 - 8
(Menengah Rendah)
1)Tugas teras:
• Memahami kepentingan
konsep,kaedah dan melihat hubungan antara matematik dan dunia nyata
• Melakukan pengiraan dan
menyelesaikan masalah matematik
2) Kandungan:
• Kemahiran Berfikir dan
kaedah
• Nombor dan pengiraan
• Algebra
• Fungsi
• Geometri •Kebarangkalian dan statistik.
|
·
Sekolah
Rendah
●
Nombor dan Operasi (Natural Numbers, Pecahan, Perpuluhan)
● Bentuk (satah,pepejal)
●Pengukuran
(Sudut, Masa, Luas)
● Statistik dan Kebarangkalian (Bar Graph,
Stem-and-leaf Diagram)
●
Pattern & Problem Solving
·
Pendidikan
Menengah : (15 Tahun-17 Tahun)
●
Nombor dan Operasi (Nombor Kompleks, Set)
●
Fungsi (Graf dan Fungsi, Hukum Sines dan Cosine)
●
Statistik dan Kebarangkalian (Permutation, Combination, Sum Rule, Product
Rule)
●
Geometri (Bulatan)
●
Variable and Expression (Polynomial)
|
Kaedah Pengajaran dan pembelajaran
|
·
Pembelajaran
Berasaskan Hasil (Outcome-based learning)
·
Pembelajaran Berasaskan
Projek
·
Pembelajaran
Abad ke-21
·
Pendekatan
pengajaran dari aspek STEM dan STEAM
|
·
Membangunkan
kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·
Penyelesaian
masalah
·
Penerokaan
·
Perbincangan tentang matematik
·
Mengaplikasikan
matematik dalam kehidupan seharian
·
Penggunaan
teknologi
·
Kerja berkumpulan
·
Projek
|
·
Membangunkan
kemahiran menyelesaikan masalah dan memupuk penyertaan aktif
·
Penyelesaian
masalah
·
Penerokaan
·
Perbincangan tentang Matematik
·
Mengaplikasikan
Matematik dalam kehidupan seharian
·
Penggunaan teknologi
·
Kerja
berkumpulan
·
Projek
|
Pengukuran dan Penilaian
|
·
UPSR (Darjah
6)
·
PT3
(Tingkatan 3)
·
SPM
(Tingkatan 5)
|
·
Tiada ujian
piawai di peringkat basic education (gred 1-12)
·
Menggunakan
gred lulus dan gagal
·
Tidak menekankan
persaingan antara pelajar
·
Tidak memberi tekanan kepada pelajar seawal
umur 12 tahun
·
National Matriculation Examination akan
menentukan kemasukan ke universiti/ politeknik
|
·
Sekolah
Menengah tiada peperiksaan masuk, bergantung pada GPA untuk masuk ke sekolah
menengah yang lebih baik.
·
College Scholastic Aptitude (CSAT) untuk
menentukan kemasukan ke universiti.
|
Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui perkaitan antara rangsangan dengan tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut. Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe
Comments
Post a Comment