Skip to main content

PERBEZAAAN PENTAKSIRAN FORMATIF DAN PENTAKSIRAN SUMATIF

PENTAKSIRAN FORMATIF
ASPEK
PENTAKSIRAN SUMATIF
Suatu bentuk  ujian formal atau tak formal untuk mengesan atau menilai tahap penguasaan  pengetahuan dan kemajuan murid di dalam kelas

PERBEZAAN PENTAKSIRAN FORMATIF DAN PENTAKSIRAN SUMATIF

 



KONSEP
Suatu bentuk ujian formal bagi mengesan tahap pencapaian pelajar dalam sesuatu tahap persekolahan.
Menilai tahap  penguasaan dan kemajuan pelajar bagi  memperbaiki kelemahan pengajaran dan pembelajaran dengan kadar segera



TUJUAN
Menilai tahap pencapaian pelajar berdasarkan kepada beberapa unit pembelajaran dan  penggredan murid di dalam kelas.
Melaksanakan ujian formal atau tidak formal semasa sesi PdPC. Dijalankan sama ada dibuat secara individu, kumpulan atau menyeluruh.




AKTIVITI
Ujian formal dijalankan  dalam beberapa tempoh waktu pelajaran secara kelas atau tingkatan.
Boleh dilaksanakan semasa sesi pengajaran dijalankan  atau setiap hujung bulan.


MASA
Dilaksanakan semasa semester pertama (pertengahan tahun) dan semester kedua (akhir tahun)
Ujian yang dijalankan berbentuk  tidak formal (pemerhatian dan sesi soal jawab), atau berbentuk  formal (melibatkan ujian kertas pensel dalam  masa yang singkat).




BENTUK
Bentuk ujian yang dijalankan adalah formal (ujian kertas pensel atau ujian lisan)  dalam tempoh jangka masa yang ditetapkan mengikut kesesuaiannya.
Bagi memperbaiki kelemahan PdPC dan penguasaan pelajar dengan kadar segera atau menjalakan aktiviti pengayaan dan pemulihan dalam kelas



TINDAKAN
Dijalankan bagi menempatkan murid dalam kelas atau kumpulan yang sesuai. Seterusnya, bagi merancang dan mengubah suai pelajaran atau kurikulum.











  
POST DARI KUMPULAN 5~
   





Comments

Popular posts from this blog

TEORI BEHAVIORISME

Teori Behaviorisme terbahagi kepada dua jenis iaitu pelaziman klasik dan juga pelaziman opreran. Teori ini mengutamakan kemahiran fizikal. Ini kerana tokoh behavioris berpendapat bahawa pembelajaran merupakan satu perubahan tingkah laku cara seseorang bertindak dalam situasi tertentu. Teori Pelaziman Klasik Ivan Pavlov menekankan kepada pembentukan asas pembelajaran adalah melalui   perkaitan antara rangsangan dengan   tindak balas. Teori pelaziman Pavlov ini boleh diaplikasikan dalam bilik darjah dimana   guru perlu memberikan rangsangan kepada para pelajar untuk melihat gerak balas daripada rangsangan tersebut.  Contohnya, apabila guru memberikan pujian (rangsangan) terhadap pelajarnya setiap kali mendapat keputusan yang baik (gerak balas) maka gerak balas itu akan menghasilkan sesuatu yang baik dan berterusan. Teori Ivan Pavlov ini juga menekankan kepada 3 konsep utama iaitu generalisasi, diskriminasi dan penghapusan. Generalisasi boleh berlaku dalam bilik darjah apabila para pe

TEORI KONSTRUKTIVISME

Teori konstruktivisme berasaskan kepada tiga asas utama iaitu murid membina, meruntuh ( deconstruct ), dan membina semula pengetahuan mereka sendiri. Berikutnya, membina, meruntuh dan membina semula sesuatu makna ialah pembelajaran. Seterusnya, pembelajaran berlaku apabila murid menstruktur semula idea sedia ada dengan menghubungkaitkan idea baru dengan yang lama. Prinsip kontruktivisme terdiri daripada proses berterusan dan aktif, melibatkan aktiviti mental dan sosial, penggunaan bahasa, mempunyai konteks, pengetahuan untuk belajar, masa yang mencukupi, serta metakognisi (kesedaran dan kebolehan mengawal proses berfikir seseorang semasa pembelajaran) dan motivasi merupakan komponen penting dalam pembelajaran.                    Konstruktivisme berasaskan empat elemen iaitu permulaan atau mencungkil idea bertujuan membuat perkaitan dengan pengalaman murid. Kedua, penstrukturan semula ialah aktiviti menlibatkan penerokaan, hands-on, minds-on, hearts-on dan pentaksiran. Ketiga, menga

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF

KAEDAH PENGAJARAN: PEMBELAJARAN KOPERATIF DEFINISI PEMBELAJARAN KOPERATIF Pembelajaran koperatif ialah satu set proses yang membantu pelajar berinteraksi antara satu sama lain untuk mencapai satu matlamat khusus atau mendapatkan satu hasil akhir yang ada kaitan dengan isi kandungan mata pelajaran. Slavin (1982), mendefinasikan pembelajaran koperatif sebagai kaedah pengajaran yang memerlukan murid dari pelbagai kebolehan bekerjasama dalam kumpulan kecil untuk mencapai satu matlamat yang sama. Pembelajaran koperatif juga dapat difahami sebagai pengajaran yang menggunakan kumpulan kecil di mana pelajar bekerja bersama-sama untuk memaksimumkan pembelajaran masing-masing dan pembelajaran sesama mereka. Maka, secara umumnya, pembelajaran koperatif memerlukan pelajar bekerjasama dalam kumpulan bagi mengatasi sesuatu masalah, memberi maklum balas dan berkomunikasi serta berinteraksi antara satu sama lain secara berstruktur. PENDEKATAN KAEDAH PEMBELAJARAN KOPERATIF Pendekatan kaedah p