PENTAKSIRAN FORMATIF
|
ASPEK
|
PENTAKSIRAN SUMATIF
|
||
Suatu bentuk
ujian formal atau tak formal untuk mengesan atau menilai tahap
penguasaan pengetahuan dan kemajuan
murid di dalam kelas
|
KONSEP
|
Suatu bentuk ujian formal bagi mengesan tahap
pencapaian pelajar dalam sesuatu tahap persekolahan.
|
||
Menilai tahap
penguasaan dan kemajuan pelajar bagi
memperbaiki kelemahan pengajaran dan pembelajaran dengan kadar segera
|
TUJUAN
|
Menilai tahap pencapaian pelajar berdasarkan kepada beberapa
unit pembelajaran dan penggredan murid
di dalam kelas.
|
||
Melaksanakan ujian formal atau tidak formal semasa
sesi PdPC. Dijalankan sama ada dibuat secara individu, kumpulan atau
menyeluruh.
|
AKTIVITI
|
Ujian formal dijalankan dalam beberapa tempoh waktu pelajaran
secara kelas atau tingkatan.
|
||
Boleh dilaksanakan semasa sesi pengajaran
dijalankan atau setiap hujung bulan.
|
MASA
|
Dilaksanakan semasa semester pertama (pertengahan
tahun) dan semester kedua (akhir tahun)
|
||
Ujian yang dijalankan berbentuk tidak formal (pemerhatian dan sesi soal
jawab), atau berbentuk formal
(melibatkan ujian kertas pensel dalam
masa yang singkat).
|
BENTUK
|
Bentuk ujian yang dijalankan adalah formal (ujian
kertas pensel atau ujian lisan) dalam
tempoh jangka masa yang ditetapkan mengikut kesesuaiannya.
|
||
Bagi memperbaiki kelemahan PdPC dan penguasaan
pelajar dengan kadar segera atau menjalakan aktiviti pengayaan dan pemulihan
dalam kelas
|
TINDAKAN
|
Dijalankan bagi menempatkan murid dalam kelas atau
kumpulan yang sesuai. Seterusnya, bagi merancang dan mengubah suai pelajaran
atau kurikulum.
|
POST DARI KUMPULAN 5~
Comments
Post a Comment