PERBEZAAN ANTARA PENTAKSIRAN AUTENTIK DAN PENTAKSIRAN TRADISIONAL
POST DARI KUMPULAN 5~
PENTAKSIRAN TRADISIONAL
|
PENTAKSIRAN ALTERNATIF (AUTENTIK)
|
Ø Menurut (Bailey, 1998), pentaksiran tradisional adalah
secara tidaklangsung, tidak autentik, one-shot, speed-based dan rujukan
norma.
Ø (Law & Eckes, 1995) menggariskan isu yang sama dan
menyatakanbahawa pentaksiran tradisional adalah ujian-peristiwa tunggal
(single- occasion tests) iaitu hanya mengukur apa yang pelajar boleh lakukan
pada suatu masa tertentu. Walau bagaimanapun, skor ujian tidak
dapatmenunjukkan perkembangan pelajar tersebut. Selain itu, ia tidak dapat
menggambarkan kesukaran pelajar semasa melakukan ujian.
Ø (Bailey,1998) juga menyebut bahawa tiada maklum balas yang
disediakan kepada pelajar dalam pentaksiran ini.
Ø Sistem pentaksiran pada masa kini berpandukan kurikulum
yang hanya mencakupi kebolehan pelajar mengingat dan kemahiran menghafal
semata-mata.
Ø Kemahiran yang lain tidak diaplikasi, dianalisis,
disintesis dan dinilai dalam sesuatupenilaian (Begum & Farooqui, 2008).
|
Ø Mentaksir kemahiran berfikir yang lebih tinggi.
Ø Pelajar mempunyai peluang untuk menunjukkan apa yang mereka
belajar.
Ø Jenis alat
pentaksiran ini memberi tumpuan kepada perkembangan dan prestasi pelajar
tersebut iaitu, sekiranya seorang pelajar gagal untuk melaksanakan tugas yang
diberikan pada masa tertentu, pelajar tersebut masih mempunyai peluang untuk
menunjukkan kebolehan pada bila-bila masa yang berbeza dan keadaan yang
berbeza.
Ø Sejak pentaksiran alternatif dibangunkan dalam konteks dan dari semasa ke semasa, guru mempunyai
peluang untuk mengukurkekuatan dan kelemahan pelajar dalam pelbagai bidang
dan situasi (Law& Eckes, 1995).
|
POST DARI KUMPULAN 5~
Comments
Post a Comment