Perkaitan Penilaian Autentik dengan Teori Konstruktivisme amat jelas. Perkaitan berdasarkan definisi iaitu Penilaian Autentik melibatkan penilaian pencapaian sebenar(realistik) & bermakna. Pelbagai bentuk pengukuran prestasi bagi mereflek tahap penguasaan pelajar. Teori pembelajaran konstruktivisme sebagaimana diterangkan di atas merupakan teori tentang bagaimana manusia belajar. Meneliti bagaimana manusia membina kefahaman & pengetahuan-melalui pengalaman pembelajaran-membuat refleksi. Dari segi prinsip asas pula Penilaian Autentik berdasarkan kurikulum dan mengaplikasi dengan Integrasi kandungan instruksional. Teori Pembelajaran Konstruktivisme melihat kepada Model 4 fasa iaitu mencungkil idea, menstruktur semula idea, mengaplikasi idea dan membuat refleksi. Manakala dari segi tujuan Penilaian Autentik bertujuan ntuk mentafsir hasil pembelajaran, proses dan objektif yang ingin dicapai. Dan Teori Pembelajaran Konstruktivisme untuk menilai input, proses dan kualiti produk dan menilai tugasan pelajar. Format dan bentuk penilaian pula bagi Penilaian Autentik bersifat Holistik,menggunakan rubrik yang dirancang bersesuaian dengan kemahiran yang ingin diuji. Serta mengandungi pemarkahan dan open-minded . Sebagai contoh penilaian projek, penilaian portfolio, penulisan esei. Ini bersesuaian dengan Teori Pembelajaran Konstruktivisme yang dilakukan secara berterusan, secara holistik dan autentik seperti aktiviti berkaitan penyelesaian masalah, koperatif,inkuri penemuan dan eksperimen.
KUMPULAN 3
Comments
Post a Comment